Η ανάκτηση οφειλών είναι ένα δύσκολο και συχνά υπερβολικά απαιτητικό έργο για εταιρείες όλων των μεγεθών, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις . Όσες είναι πιο εκτεθειμένες σε κινδύνους, επηρεάζονται επίσης πολύ περισσότερο από τη μη πληρωμή και συχνά δεν διαθέτουν επαρκή μετρητά ή ανθρώπινο δυναμικό για να απορροφήσουν τους οικονομικούς κραδασμούς τόσο εύκολα όσο οι μεγάλοι οργανισμοί.
Ως η κύρια πηγή χρηματοδότησης για την οικονομία, η ενδοεταιρική πίστωση ενθαρρύνει τις εμπορικές σας συναλλαγές, αλλά αναπόφευκτα σας εκθέτει στον κίνδυνο μη πληρωμής. Ωστόσο, όταν χορηγούν όρους πληρωμής στους εμπορικούς τους εταίρους, οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις δεν γνωρίζουν πάντα τους κινδύνους που ενέχουν.
Συμπεριφορά πληρωμών: εκτεταμένη επιδείνωση
Στο σημερινό περιβάλλον, οι καθυστερήσεις πληρωμών αποτελούν απειλή για τις περισσότερες εταιρείες στο παγκόσμιο εμπόριο. Και για καλό λόγο: η συμπεριφορά πληρωμών επιδεινώνεται σε όλο τον κόσμο. Στις μεγάλες οικονομίες, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν συστηματικές καθυστερήσεις πληρωμών. Οι καθυστερήσεις πληρωμών είναι πλέον συχνότερες στη Γαλλία (85%), τη Γερμανία (78%), την Πολωνία (60,1%), την Κίνα (65%), τη Λατινική Αμερική (51%) και την Ασία (49%). Οι μέσες προθεσμίες πληρωμής γίνονται μεγαλύτερες: πάνω από 50 ημέρες στη Γαλλία και τη Λατινική Αμερική, μεγαλύτερες από ό,τι στη Γερμανία (32,1 ημέρες) και την Πολωνία (46,2 ημέρες), αλλά εξακολουθούν να είναι μικρότερες από ό,τι στην Κίνα (76 ημέρες) και την υπόλοιπη Ασία (65 ημέρες).
Η ανησυχητική αύξηση των αθετήσεων επιχειρήσεων παγκοσμίως αποτελεί δραματική απεικόνιση αυτών των εντάσεων. Οι αφερεγγυότητες επιχειρήσεων είναι πλέον πολύ υψηλότερες από ό,τι ήταν πριν από την πανδημία του 2019: 66.500 στη Γαλλία το 2024 (αύξηση 15%), σχεδόν 22.000 στη Γερμανία (αύξηση 18%), περίπου 18.900 στις Ηνωμένες Πολιτείες (αύξηση 18%) και 30.680 (αύξηση 3%) στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (εκτός της Ουγγαρίας). Οι πολύ μικρές και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με πωλήσεις κάτω των 250.000 ευρώ είναι αυτές που πλήττονται περισσότερο από αυτές τις αφερεγγυότητες. Και κάθε αποτυχία αφηγείται μια παρόμοια ιστορία: οι ταμειακές ροές στερεύουν, οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί και οι χρεώσεις συσσωρεύονται και, τελικά, ο οικονομικός στραγγαλισμός.
Κίνδυνος μη πληρωμής: Οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο
Οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις είναι δομικά ευάλωτες σε αυτήν την οικονομική αναταραχή. Συνήθως λιγότερο διατεθειμένες να υιοθετήσουν αυτήν την πρακτική, οι περισσότερες ΠΜΜΕ και ΜΜΕ χορηγούν πλέον όρους πληρωμής στους πελάτες τους. Ωστόσο, η διάρκεια της καθυστέρησης πληρωμών φαίνεται να συσχετίζεται με το μέγεθος της εταιρείας και, δυστυχώς, οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις είναι αυτές που υποφέρουν από υψηλότερη μέση καθυστέρηση. Κατά μέσο όρο, οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις μικρότερες του ενός μήνα και οι πολύ μικρές 30 ημέρες ή περισσότερο, σε σύγκριση με 15 έως 30 ημέρες για τις ΕΤΕ και τις πολυεθνικές. Επιπλέον, η συντριπτική πλειοψηφία των πολύ μικρών και μικρώς επιχειρήσεων αναφέρει μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης, σε σύγκριση με «μόνο» τις μισές πολύ μικρές και τις μεγάλες εταιρείες. Οι περισσότερες από αυτές αποδίδουν αυτές τις καθυστερήσεις πληρωμών στις οικονομικές δυσκολίες των πελατών τους, πολύ περισσότερο από τα οργανωτικά προβλήματα ή τη διαχείριση των ταμειακών ροών (χωρίς οικονομικές δυσκολίες). Κι όμως, λίγες πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις καταφεύγουν στην είσπραξη οφειλών λόγω της αντίληψης ότι η διαδικασία είναι περίπλοκη και χρονοβόρα, και ότι το κόστος είναι υψηλό... χωρίς εγγύηση αποτελεσμάτων!
Η διαχείριση των μη πληρωμών είναι ακόμη πιο σημαντική για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις , καθώς δεν είναι μόνο ιδιαίτερα ευάλωτες στον κίνδυνο μη πληρωμής και αφερεγγυότητας, αλλά επηρεάζονται επίσης σε μεγαλύτερο βαθμό από το οικονομικό σοκ που μπορεί να προκαλέσει ένα χρέος που πρέπει να ανακτηθεί. Μία και μόνο μη πληρωμή μπορεί να υπονομεύσει σοβαρά τη ταμειακή ροή, ακόμη και να απειλήσει την επιβίωση μιας πολύ μικρής ή μικρής επιχείρησης!
Rachid Aoulad Hadj, Debt Collection Sales Director της Coface σε Δυτική Ευρώπη και Αφρική.
Πολύ μεγαλύτερη επίδραση σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις
Στον κόσμο των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων, κάθε ευρώ μετράει. Κυμαινόμενο μεταξύ σημαντικών και κρίσιμων επιπέδων, η έκταση του «σοκ» της μη πληρωμής είναι πολύ μεγαλύτερη για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις από ό,τι για τις μεγαλύτερες εταιρείες. Σε αντίθεση με τους μεγάλους ομίλους, με τα πιο άνετα «μαξιλάρια» τους, οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις έχουν περιορισμένα χρηματοοικονομικά αποθέματα για να απορροφήσουν τις αθετήσεις πληρωμών. Η ταμειακή ροή και τα χρηματοοικονομικά περιθώρια συμπιέζονται γρήγορα από τα ανεξόφλητα χρέη, κάτι που μπορεί γρήγορα να οδηγήσει σε κρίση ρευστότητας. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο δεδομένου ότι, ενόψει του υψηλού κόστους και της χαμηλής ζήτησης, η ταμειακή θέση των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων έχει επιδεινωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Ορισμένες πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις ζουν ακόμη και από εισπράξεις μετρητών για να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα (μισθοί, εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, ενοίκιο, αγορές από προμηθευτές). Αυτή η λειτουργία «just-in-time» τις θέτει σε μια κατάσταση μόνιμης ανασφάλειας. Κάθε ανεξόφλητο τιμολόγιο δημιουργεί ένα κύμα αναστάτωσης που εκτείνεται πολύ πέρα από την αρχική συναλλαγή: εκτός από το ότι προκαλούν οικονομικές δυσκολίες, τα ανεξόφλητα τιμολόγια δημιουργούν αυξημένο κόστος και πρόσθετες χρηματοδοτικές χρεώσεις. Αυτό καθιστά ακόμη πιο δύσκολο για μια μικρή επιχείρηση να διατηρήσει μια υγιή ταμειακή ροή και την ικανότητά της να αναπτυχθεί.
Ανάκτηση οφειλών: συγκεκριμένες προκλήσεις για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις
Γενικά, οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις δεν διαθέτουν ειδικές ομάδες είσπραξης οφειλών. Και στις (σπάνιες) περιπτώσεις όπου η είσπραξη οφειλών γίνεται εσωτερικά, πολύ συχνά είναι συνώνυμη με μια πορεία μετ' εμποδίων. Έλλειψη νομικής εμπειρογνωμοσύνης, έλλειψη εξοικείωσης με τα διάφορα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν, πολύπλοκες διαδικασίες που πρέπει να κατανοηθούν, συγκεκριμένα τοπικά χαρακτηριστικά που πρέπει να ληφθούν υπόψη... αυτά είναι μόνο μερικά από τα εμπόδια στην είσπραξη οφειλών! Επιπλέον, οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις διαθέτουν ελάχιστο ή καθόλου εξοπλισμό, είτε όσον αφορά τα εργαλεία διαχείρισης απροειδοποίητων οφειλών είτε τις λύσεις μετριασμού εμπορικού κινδύνου (ασφάλιση πιστώσεων, υπηρεσίες επιχειρηματικής πληροφόρησης, γραφεία είσπραξης οφειλών κ.λπ.).
Τέλος, ο φόβος της βλάβης μιας σχέσης με τον πελάτη παραλύει πολλούς υπεύθυνους λήψης αποφάσεων όσον αφορά την απαίτηση πληρωμής για ανεξόφλητα χρέη. Πολύ συχνά, ο διευθυντής μιας πολύ μικρής και μικρής επιχείρησης είναι ο βασικός παράγοντας στην εμπορική σχέση: είναι πιο περίπλοκο γι' αυτόν να αποσυνδεθεί από την εμπορική σχέση και να υιοθετήσει μια προσέγγιση που επικεντρώνεται στη διαχείριση του εμπορικού κινδύνου. Ως αποτέλεσμα, πολλές πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις πλέουν στα τυφλά, εναλλάσσοντας μεταξύ δειλής επανεκκίνησης, σιωπηλής απελπισίας και, σε ορισμένες περιπτώσεις, παραίτησης.
Η επιτυχής είσπραξη οφειλών εξαρτάται πάνω απ' όλα από την επί τόπου δράση, την άριστη γνώση της τέχνης των υπενθυμίσεων και της τήρησης των προθεσμιών, καθώς και από την ικανότητα στενής παρακολούθησης των οφειλετών πελατών.
Nathalie Paris, Director of Indemnification and Recovery για τη Γαλλία, Ευρώπη και Δ. Αφρική.
Επαγγελματική ανάκτηση: η έκτακτη θεραπεία
Η διασφάλιση της ταμειακής ροής παραμένει το κλειδί για όλες τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις. Υπάρχουν διάφοροι μοχλοί που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να μειώσετε τις ανάγκες σας σε κεφάλαιο κίνησης και να βελτιώσετε τη ταμειακή σας ροή. Πολύ συχνά παραμελημένη, η ανάκαμψη μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ της ανάπτυξης και της επιβίωσης της εταιρείας σας. Για τις ΠΜΕ και τις ΜΜΕ χωρίς ειδικούς ανθρώπινους ή οικονομικούς πόρους, η εξωτερική ανάθεση της είσπραξης οφειλών είναι περισσότερο μια επένδυση παρά ένα έξοδο. Πέρα από την εξοικονόμηση χρόνου και την αποφυγή άγχους, βοηθά στον περιορισμό του κινδύνου έλλειψης μετρητών, στη βελτιστοποίηση της οικονομικής σας απόδοσης και στη βελτίωση της κερδοφορίας της εταιρείας σας, επιτρέποντάς σας παράλληλα να επενδύσετε με ψυχραιμία στην ανάπτυξη της επιχείρησής σας.
Μην περιμένετε να καταστούν μη εισπράξιμα τα οφειλόμενα χρέη σας πριν αναλάβετε δράση. Επαγγελματικές λύσεις είσπραξης οφειλών, όπως αυτές που προσφέρει η Coface, σας παρέχουν :
- Μια αφοσιωμένη ομάδα διαχειριστών, τοπική υποστήριξη και πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο στο αρχείο σας
- 200 τοπικοί ειδικοί και λύσεις είσπραξης σε 195 χώρες
- Ένα παγκόσμιο δίκτυο 250 νομικών συνεργατών
- Αμοιβή που βασίζεται αποκλειστικά στις εισπραχθείσες οφειλές!
Ασφάλιση πιστώσεων, Υπηρεσίες επιχειρηματικής πληροφόρησης: οι μακροπρόθεσμες οικονομικές σας ασπίδες
Παρόλο που υπάρχουν επείγουσες θεραπευτικές λύσεις για την ανάκτηση των απλήρωτων τιμολογίων σας, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα είναι προτιμότερο να αποφεύγετε τυχόν χρέη από τους κακοπληρωτές. Η χρήση ενός εργαλείου διαχείρισης χρηματοοικονομικού κινδύνου είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος ελαχιστοποίησης της διαταραχής στις επιχειρηματικές σας δραστηριότητες. Αυτός ακριβώς είναι ο ρόλος της ασφάλισης πιστώσεων. Διεθνείς ηγέτες της αγοράς ασφάλισης πιστώσεων, όπως η Coface, προσφέρουν εξατομικευμένες λύσεις σε σχεδόν 200 αγορές. Η απόλυτη άμυνα ενάντια στο απρόοπτο, η ασφάλιση πιστώσεων της Coface σάς επιτρέπει να αναπτύξετε την επιχείρησή σας με απόλυτη ηρεμία, χάρη στην καλύτερη αξιολόγηση των αγορών σας και την προληπτική διαχείριση του κινδύνου εμπορικής πίστωσης με τους συνεργάτες σας (πελάτες, προμηθευτές, υποψήφιους πελάτες). Σε περίπτωση μη πληρωμής, η εταιρεία σας προστατεύεται: λαμβάνετε αποζημίωση έως και 90% των ζημιών που προκύπτουν.
Ως παγκόσμιος κορυφαίος παίκτης στη διαχείριση κινδύνου εμπορικής πίστωσης για σχεδόν 80 χρόνια, η Coface παρέχει επίσης υπηρεσίες Επιχειρηματικής Πληροφόρησης για να σας κρατήσει μακριά από κακοπληρωτές. Με 240 εκατομμύρια εταιρείες που αναφέρονται στην παγκόσμια βάση δεδομένων της, η Coface Business Information σάς επιτρέπει να αξιολογείτε την οικονομική υγεία των συνεργατών σας πριν από οποιαδήποτε συναλλαγή. Χρησιμοποιώντας τη βαθμολογία Urba360 για την πιθανότητα αθέτησης πληρωμής, αναλύσεις κινδύνου σε πραγματικό χρόνο και ειδοποιούμενοι για το παραμικρό αδύναμο σήμα σχετικά με τους υποψήφιους πελάτες, τους πελάτες ή τους προμηθευτές σας, δίνετε στην εταιρεία σας τα μέσα να λαμβάνει τις καλύτερες αποφάσεις και να πραγματοποιεί συναλλαγές με πιο έξυπνο τρόπο.
Ανάκτηση οφειλών, ασφάλιση πιστώσεων, Επιχειρηματική Πληροφόρηση:επικοινωνήστε με τους ειδικούς μαςγια μια λύση στα μέτρα σας.