Αντιμέτωπες με τη δυσαρέσκεια ορισμένων Ευρωπαίων κατασκευαστών, οι Βρυξέλλες ανοίγουν την πόρτα σε μια αναθεώρηση της απαγόρευσης πωλήσεων οχημάτων εσωτερικής καύσης. Αυτός ο στρατηγικός δισταγμός θα μπορούσε να επιβραδύνει την ενεργειακή μετάβαση και να διευρύνει το τεχνολογικό χάσμα με τους Κινέζους ανταγωνιστές.
Μια στρατηγική μετατόπιση για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Στις 12 Σεπτεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συναντήθηκε με τους κορυφαίους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων για να συζητήσει την προθεσμία του 2035. Οι κατασκευαστές θέλουν να επανεξετάσουν το χρονοδιάγραμμα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) και υποστηρίζουν την επέκταση των πωλήσεων υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV). Προβάλλουν διάφορα επιχειρήματα υπέρ αυτού, όπως η ανεπαρκής εγχώρια ζήτηση και ο ολοένα και πιο επιθετικός κινεζικός ανταγωνισμός. Έχουν πλέον εξασφαλίσει μια έγκαιρη επισκόπηση της ρήτρας αναθεώρησης από τις Βρυξέλλες έως το τέλος του έτους, ενώ αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2026.
Η Ευρωπαϊκή αγορά σε ύφεση
Η πτωτική τάση στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων επιβεβαιώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2025, με ετήσια μείωση 2%, μετά από παρόμοια πτώση το 2024. Τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 40% των πωλήσεων1 και το τέλος των πωλήσεων αναμένεται να επιταχύνει τη συρρίκνωση της αγοράς.
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 4% την ίδια περίοδο, λόγω των εύθραυστων παραγγελιών και της επιδείνωσης των προοπτικών εξαγωγών. Οι τελωνειακοί δασμοί των ΗΠΑ ύψους 15% επηρεάζουν αρνητικά τις εξαγωγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η άνοδος των Κινέζων κατασκευαστών
Οι κινεζικές μάρκες, με χαμηλό κόστος παραγωγής και σε μεγάλο βαθμό επιδοτούμενες από το κράτος, κερδίζουν έδαφος στην Ευρώπη παρά τα εμπορικά εμπόδια. Αντιπροσωπεύουν πλέον το 13% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και η τοπική τους παρουσία μέσω εργοστασίων συναρμολόγησης και μπαταριών θα μπορούσε να διαταράξει τη βιομηχανική ισορροπία του τομέα.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν ήδη αποδυναμωθεί από τους στόχους ηλεκτροκίνησης, αντιμετωπίζουν άμεσο ανταγωνισμό και πιθανή αναδιάρθρωση των αλυσίδων αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδίως στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Ένα πολιτικό πλαίσιο λιγότερο ευνοϊκό για την «Πράσινη Συμφωνία»
Οι Ευρωπαϊκές εκλογές του 2024 οδήγησαν σε ένα Κοινοβούλιο λιγότερο ευνοϊκό για την περιβαλλοντική ατζέντα της Επιτροπής. Η κομβική θέση που απέκτησε το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και η στροφή της Γερμανίας προς μια συντηρητική κυβέρνηση ενισχύουν την υπεράσπιση της βιομηχανίας εις βάρος των κλιματικών φιλοδοξιών. Η απόρριψη της ταχείας διαδικασίας για τον νόμο για το κλίμα του 2040 τον Ιούλιο του 2025 καταδεικνύει αυτή την αλλαγή πορείας.
Προς μια πιο διαφοροποιημένη μετάβαση
Ο στόχος των πωλήσεων 100% νέων ηλεκτρικών οχημάτων το 2035 φαίνεται ολοένα και πιο μη ρεαλιστικός χωρίς μαζική δημόσια υποστήριξη. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να φτάσουν τα 2 εκατομμύρια μονάδες το 2025, που αντιπροσωπεύουν μόνο το 15% των νέων ταξινομήσεων. Για πολλούς, η δυνατότητα να συνεχιστεί η πώληση υβριδικών οχημάτων (PHEV) μετά το 2035 θα προσέφερε μια μετάβαση που είναι σίγουρα λιγότερο φιλόδοξη, αλλά θα διατ την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα και τη βιομηχανική ικανότητα, υποστηρίζοντας παράλληλα τους καταναλωτές στη στροφή τους προς την ηλεκτροκίνηση.
Η ρεαλιστική ενσωμάτωση της βιομηχανικής πραγματικότητας και των τάσεων της αγοράς αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία της μετάβασης στην πλήρως ηλεκτρική αυτοκινητοβιομηχανία.
Simon Lacoume, Οικονομολόγος Coface.
> Μάθετε περισσότερα για τα ρίσκα του κλάδου της Αυτοκινητοβιομηχανίας στην ανάλυσή μας
1- 75% εάν περιλαμβάνονται μη επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV).